lørdag den 11. maj 2013

Brygdag ... endelig!


Humle (Halletauer Mittelfrüh) klar til at komme i urten
 
De to store på spejderlejr og 4 dages Kristi Himmelfarts-ferie (ovenpå en måneds lockout!). Der kalder på en brygdag!

Dette mit 14. bryg bliver endnu en Wiener pilsner - altså mit andet forsøg med undergæret øl. Sidste gang blev jo en udelt kæmpe-succes, så det skal jo prøves igen! Forbilledet er wiener pilsner, som er forløberen til Märzen, som er verdenskendt som øllen, der bliver serveret til Oktoberfesten i München.

Jeg har haft et gammelt køleskab stående siden i sommers uden at turde tænde for det - de sidste 3 jeg har forsøgt mig med, er jo alle brudt i brand, da jeg tændte dem! Det ser nu ud til at køre fint. Eneste ting er, at det selv på laveste blus køler ned til 5 grader og det er jo for koldt under gæringen. Jeg har derfor sat en timer på, som tænder et kvarter hver anden time. Så må vi jo se...

 
 
Snart oppe på mæsketemperatur

 

Brygdag: 11. maj 2013

Tappedag:  ca. 25. maj 2013

Færdiggæret: ca. 10. juni 2013

Færdiglagret: medio september 2013

Ingen kommentarer:

Send en kommentar